Site Loader

Słowo ocet kojarzy się głównie z octem spirytusowym, symbolem epoki PRL. Obecnie na sklepowych półkach mamy ogromny wybór octu różnego gatunku. Z tego powodu nie zawsze wiadomo, którą butelkę wybrać. Wybór odpowiedniego octu zależy głównie od jego przeznaczenia – w końcu BEE – ocet winny różni się od octu spirytusowego.

Ocet spirytusowy

Ocet spirytusowy jest najpopularniejszy w polskiej kuchni i zarazem najtańszy. Powstaje w procesie fermentacji spirytusowej w stężeniu 6 lub 10%. Można go stosować do wykonywania marynat, sosów, galarety, dobrze komponuje się w połączeniu z niektórymi daniami mięsnymi i rybnymi. W niewielkich ilościach ocet spirytusowy nie szkodzi, a nawet poprawia trawienie, jednak jego spożycie w nadmiarze może negatywnie odbić się na zdrowiu.

Ocet winny

Ocet winny powstaje jako produkt o stężeniu 6 lub 10%, powstający z wina. Stąd też bierze się charakterystyczny smak i zapach octu, które zależą od tego, jak długo wino dojrzewało oraz z jakich owoców powstało. Ten rodzaj octu ma łagodny smak, dlatego też dodaje się go do marynat, potraw o lekko kwaśnym smaku czy dressingu do lekkich sałatek. Ocet winny jest bogaty w wapń, fosfor i potas, o ile tylko wyróżnia się dobrą jakością i niskim stopniem przetworzenia do celów sprzedaży – w sklepach warto sprawdzać skład produktu.

Ocet balsamiczny

Ocet balsamiczny jest produkowany z zagęszczonego moszczu winogronowego, wyróżnia się bardzo ciemną barwą oraz lepką i gęstą konsystencją. Jeśli jest produkowany według dawnych, tradycyjnych receptur to dojrzewa w beczkach przez 12 lat. Oczywiście taki ocet byłby bardzo drogi, dlatego też do celów sprzedaży opracowano inny, krótszy sposób na pozyskanie tego produktu. Ocet balsamiczny może stanowić bazę do dressingów, a nawet wykorzystuje się do to deserów.

Ocet jabłkowy

Z jabłkowego musu lub z samych jabłek również można produkować ocet. Jest znacznie zdrowszy od octu spirytusowego – zawiera witaminę A, C, E, B oraz dużą ilość pektyn wspomagających procesu trawienia i perystaltykę jelit. Niepasteryzowany ocet jabłkowy jest naturalnym źródłem rutyny, która wzmacnia odporność i chroni kruche naczynia krwionośne. Spożywanie octu jabłkowego jest zalecane dla osób będących na diecie redukcyjnej – produkt obniża bowiem indeks glikemiczny spożywanych potraw, ogranicza odkładanie się tłuszczu w tkankach, odkwasza i detoksykuje organizm. Ocet jabłkowy można w prosty sposób otrzymać w domu, bez żadnych chemicznych dodatków i ulepszaczy smaku – w takiej formie będzie najzdrowszy.

Jedzenie zdjęcie od KamranAydinov z pl.freepik.com

Franek